4 kluczowe czynniki wpływające na bezpieczeństwo lotu samolotem

    4 kluczowe czynniki wpływające na bezpieczeństwo lotu samolotem

    2682
    PODZIEL SIĘ

    Bezpieczna podróż samolotem oznacza pewność, że lot jest realizowany przez doskonale przeszkoloną i doświadczoną załogę, a statek powietrzny jest idealnie sprawny pod względem technicznym.

    Mimo że wciąż wiele osób boi się latania, samolot to najbezpieczniejszy środek transportu. Statystyki podają, że w 2014 r. w wypadkach drogowych śmierć poniosło 1,3 miliona ludzi, a w wypadkach lotniczych zginęło na świecie łącznie 829 osób. Na bezpieczeństwo transportu lotniczego wpływają zarówno profesjonalizm i wieloletnie szkolenie załóg samolotów (przede wszystkim pilotów), jak i pieczołowicie sprawdzany stan techniczny maszyn. Nad prawidłowym ruchem lotniczym czuwają natomiast kontrolerzy lotów.

    1. Doświadczeni piloci i profesjonalna załoga

    Podczas gdy zdobycie prawa jazdy kategorii B jest stosunkowo łatwe i istnieje niestety możliwość, że za kierownicą usiądzie zupełnie nieodpowiedzialna osoba, pilotem samolotu nie zostaje byle kto. Kandydaci do tego zawodu przechodzą całe serie testów: wiedzy, wytrzymałościowe, zdrowotne, psychologiczne. To ich wyniki decydują, czy dana osoba otrzyma licencję. Następnie, zanim zasiądzie za sterami samolotu pasażerskiego, musi wylatać minimum 3 tysiące godzin w trybie szkoleniowym. Możemy więc być pewni, że każdy pilot, który kieruje samolotem pasażerskim (czy to linii rejsowych, czy prywatnych), jest osobą doświadczoną. Każdy czynny pilot ma ponadto obowiązek przechodzenia okresowych testów: raz na pół roku odbywa lot z instruktorem i szkolenia w symulatorze, w którym trzeba odpowiednio reagować na bardzo różne sytuacje.

    Bezpieczeństwo lotu samolotem wyczarterowanym nie odbiega niczym od bezpieczeństwa zapewnianego przez linie rejsowe. Piloci muszą przejść te same szkolenia i poddawani są identycznym kontrolom, a członkowie załogi dobierani są jednakowo skrupulatnie i mogą się pochwalić wieloletnim stażem.

    2. Idealny stan techniczny samolotu

    Drugą kluczową kwestią, od której zależy bezpieczeństwo lotu, jest stan techniczny samolotu. Zanim maszyna zostanie dopuszczona do przewozu pasażerów, musi przejść bardzo skomplikowany proces weryfikacji, w który włączone są sprawdziany w sytuacjach skrajnych, jak lot z jednym sprawnym silnikiem czy też w ekstremalnych warunkach atmosferycznych. Następnie każdy czynny, regularnie latający samolot poddawany jest co dwa miesiące kontrolom w hangarach. Dodatkowo co 5 lat maszyna przechodzi niezwykle drobiazgowy przegląd, któremu podlega dosłownie każda pojedyncza część. Samoloty poddawane są podstawowym przeglądom również bezpośrednio przed startem.

    Producenci statków powietrznych również dbają o wysoki poziom niezawodności swoich maszyn. Na przykład firma Bombardier opracowała specjalny program szkoleniowy i treningowy dla pilotów i osób obsługujących loty. Co ciekawe, w organizowanych seminariach mogą wziąć udział nie tylko przedstawiciele przewoźników używających na co dzień Bombardierów, ale także przedstawiciele firm używających innych maszyn.

    Jeśli chodzi o zasady bezpieczeństwa obowiązujące pasażerów, są one takie same w przypadku lotów rejsowych, jak i lotów prywatnych czy czarterów biznesowych. Przepisy zabraniają wnoszenia na pokład m.in. broni i wszelkich jej imitacji, przedmiotów ostrych, instrumentów tępych (np. kijów golfowych, wędek czy akcesoriów używanych w sztukach walki), materiałów łatwopalnych – np. fajerwerków, alkoholu o stężeniu powyżej 70%. Artykuły o płynnej konsystencji, takie jak np. żele, kremy, pasty czy inne kosmetyki, przewożone w bagażu podręcznym, powinny być one zamknięte w opakowaniach o pojemności nie większej niż 100 ml każdy. Łącznie ich objętość nie może przekraczać 1000 ml; muszą być zapakowane w przezroczystą plastikową torbę zamykaną strunowo lub taśmą klejącą.

    3. Certyfikowany przewoźnik

    Przewoźnik lotniczy powinien posiadać wszystkie pozwolenia wymagane prawem danego państwa, w tym koncesję na prowadzenie usług transportu lotniczego. Koncesja przyznawana jest na podstawie certyfikatu AOC (Air Operator Certificate) wydawanego przez Urząd Lotnictwa właściwy dla państwa, w którym zarejestrowany jest podmiot świadczący usługi. Certyfikat ten potwierdza zdolność przewoźnika do realizowania lotów bezpiecznych, czyli zgodnych z prawem i obowiązującymi standardami i procedurami. Posiadanie tego dokumentu wiąże się ponadto ze stałym monitorowaniem przewoźnika przez Nadzór Lotniczy. Każdy podmiot, również prywatny, który chce przewozić drogą lotniczą pasażerów, musi uzyskać certyfikat AOC.

    4. Szkolenia i utrzymywanie najwyższych standardów

    Lotnictwo prywatne regulowane jest przez te same wysokie standardy co lotnictwo rejsowe. W obu przypadkach kontrolę nad bezpieczeństwem lotów sprawują regularnie niezależne inspekcje. Gwarantem bezpieczeństwa pasażerów jest utrzymywanie stałych, wysokich standardów technicznych maszyn, jak również regularne doszkalanie pilotów oraz pozostałych członków załogi celem poszerzenia ich doświadczenia i zaktualizowania posiadanej wiedzy. Firmy i organizacje branżowe dbają o podnoszenie standardów bezpieczeństwa. Służą temu coroczne konferencje organizowane przez międzynarodowe agencje zajmujące się bezpieczeństwem ruchu lotniczego oraz organizacje pozarządowe (jp. ak nFlight Safety Foundation), których celem jest dzielenie się doświadczeniami i opracowywanie coraz wyższych standardów bezpieczeństwa. W Polsce także organizowane są konferencje i szkolenia dotyczące bezpiecznego latania – np. niedawne szkolenie „Bezpieczny lot zaczyna się na ziemi” zorganizowane przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych.

    Zanim zdecydujemy się na lot prywatnym samolotem, warto zapytać przewoźnika, jak zapewnia bezpieczną i komfortową podróż.

    Czytaj też: Zanim wejdziesz na pokład prywatnego samolotu

    Sprawdź możliwości i koszty wynajęcia samolotu