Fiskus żąda od klienta zagranicznej linii lotniczej zapłacenia podatku

    Fiskus żąda od klienta zagranicznej linii lotniczej zapłacenia podatku

    2332
    PODZIEL SIĘ
    Fiskus żąda od klienta zagranicznej linii lotniczej zapłacenia podatku

    Jak podaje Rzeczpospolita, Katowicka Izba Skarbowa wydała interpretację, która dotyczy tzw. podatku u źródła, czyli CIT pobieranego w Polsce od dochodów firmy, która ma siedzibę za granicą. Według interpretacji taki podatek powinien zapłacić polski klient zagranicznej firmy, jeśli ta nie posiada jej certyfikatu rezydencji. I to nawet w prozaicznym zakupie biletów lotniczych przewoźnika z innego kraju.

    Bilety kupione u zagranicznego przewoźnika obciążone 10% podatkiem

    Jak fiskus doszedł do takiego wniosku? O interpretację zwróciła się spółka, która często wysyła pracowników za granicę. Finansuje ich podróże, udostępniając im firmowe karty kredytowe, a oni kupują bilety lotnicze bezpośrednio ze strony internetowej irlandzkich linii lotniczych.

    Taki stan faktyczny został przez fiskusa zinterpretowany jako… świadczenie usługi w Polsce przez nierezydenta, zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o CIT. Działalność taka podlega podatkowi u źródła, który w odniesieniu do przewozów lotniczych wynosi 10 proc. Izba Skarbowa, wskazując kilka innych przepisów ustawy o CIT oraz polsko-irlandzkiej umowy podatkowej, zauważyła, że polska spółka dokonuje wypłat zagranicznej firmie należności za usługi, a więc powinna potrącać podatek na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Numer interpretacji: IBPBI/2/423 -1233/14/BG

    Doradcy podatkowi uważają taką wykładnię przepisów za absurdalną, ale sytuacja ta pokazuje, że wyjaśnienia i odwołania od decyzji Urzędu Skarbowego to długotrwała procedura. Lepiej skorzystać z oferty polskiego przewoźnika, który ma właściwą siedzibę i odpowiedni certyfikat.

    www.smart-jet.pl