Lotnisko w Modlinie przyjmie loty w gorszych warunkach atmosferycznych

Lotnisko w Modlinie przyjmie loty w gorszych warunkach atmosferycznych

759
PODZIEL SIĘ
Cessna 421C teraz może wylądować w swojej bazie operacyjnej także przy gorszej pogodzie

Dzięki decyzji Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego o rozszerzeniu ILS CAT II będzie można lądować w Modlinie przy gorszej pogodzie.

ILS (ang. instrument landing system) to radiowy system nawigacyjny wspomagający lądowanie samolotu w warunkach ograniczonej widoczności i prawie każde większe lotnisko ma przynajmniej jeden kierunek podejścia obsługiwany przez ILS. Kategorie ILS określają wysokość o lądowaniu decyzji oraz widzialność lub zakres widzialności podczas manewru. Są wyznacznikiem poziomu bezpieczeństwa zapewnianego przez infrastrukturę lotniska. Im mniejsza wysokość decyzji i mniejszy zakres widzialności, tym wyższa kategoria i wyższy poziom bezpieczeństwa.

Lotnisko Warszawa/Modlin wdrożyło w maju 2014 ILS w kategorii CAT II, który umożliwiał bezpieczne lądowanie w warunkach widzialności ograniczonej do 350 m. Modlin Jest drugim portem lotniczym w Polsce, obok lotniska Chopina, posiadającym ILS w II kategorii. Na pozostałych 11 lotniskach w kraju działa ILS kategorii I, umożliwiający lądowanie w bardziej sprzyjających warunkach atmosferycznych.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego zmienił specyfikację kategorii ILS, skracając wymagany poziom widoczności o 50 metrów. Dzięki temu lotnisko Warszawa/Modlin może obsługiwać operacje lotnicze w warunkach atmosferycznych trudniejszych niż dotychczas. Nie oznacza to podwyższenia kategorii systemu ILS, tylko jej rozszerzenie.

Zgodnie z otrzymaną specyfikacją operacje podejścia precyzyjnego kategorii II mogą być wykonywane w warunkach widzialności wzdłuż drogi startowej nie mniejszej niż 300 m, czyli o 50 m mniej niż dotychczas. Operacje startu mogą być wykonywane w warunkach widzialności wzdłuż drogi startowej powyżej 125 m.

Procedury LVO (low visibility operations, czyli operacje startu i lądowania w warunkach ograniczonej widzialności) realizowane są wspólnie z kontrolerami ruchu lotniczego Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Źródło: Pasazer.com